Veel gemeenten nemen deel aan campagne NIXzonderID

Het Trimbos-instituut houdt deze week de NIXzonderID actie in het kader van de NIX18 campagne. Deze actie roept jongeren op om uit zichzelf hun identiteitsbewijs (ID) te tonen als ze alcohol en/of tabak kopen.

Sinds 1 januari 2014 is het verboden om alcohol en tabak  te verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Voor verkopers is het inschatten van de juiste leeftijd niet zo makkelijk.  Jonge kopers hebben volgens het instituut vaak niet altijd hun ID bij de hand. Daarom houdt het Trimbos-instituut deze campagne.

Naleving alcoholverkoop

“Tijdens de NIXzonderID actie brengen we het belang van een goede leeftijdscheck bij verkopers onder de aandacht en vragen we jongeren daarbij te helpen onder de slogan Help je mee? Pak alvast je ID! “, aldus het Trimbos-instituut. De naleving van de leeftijdsgrens van 18 jaar voor alcohol en tabak blijkt is de afgelopen jaren wel verbeterd, maar er zijn volgens het Trimbos nog grote verschillen tussen de branches. Supermarkten en speciaalzaken doen het bijvoorbeeld beter dan horeca en sportkantines.

Toolkit NIXzonderID met materialen

Het Trimbos-instituut is partner van de NIX18 campagne en verzorgt de lokale uitrol van de campagne. Voor de NIXzonderID actie biedt het Trimbos-instituut een toolkit met materialen waarmee lokaal acties geïnitieerd worden. Gemeenten, preventieprofessionals, toezichthouders DHW en NVWA, supermarktketens, horeca, jongerenwerk, sportverenigingen en landelijke stakeholders doen mee.

Elk jaar doen meer gemeenten en organisaties mee. Zo namen de regiogemeenten in Westfriesland ook deel aan deze actieweek. Wethouders uit de regio controleerden woensdag 29 mei  bij het Deen filiaal in Wognum ID-kaarten van jongeren.

Alcohol- en drugsgebruik onder jongeren aanpakken? Het Jeugdteam van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid biedt trainingen en workshops op maat. 

 

 

Veel gemeenten nemen deel aan campagne NIXzonderID