Effectonderzoek ‘Laat je niet interneppen’
DJV Insights onderzocht het effect van de overheidscampagne ‘Laat je niet interneppen’. Deze campagne was gericht op jongeren van 15 t/m 24 jaar om ze te leren online misleiding beter te herkennen.
Ongeveer de helft van de jongeren vindt van zichzelf dat het ze lukt om internetcriminelen te herkennen en om echt van nep te onderscheiden online. Ook heeft ongeveer de helft van de jongeren een positief beeld van zichzelf als het gaat over het voorkomen van internetcriminaliteit. Dit verandert na de campagne niet.
De campagne wordt redelijk herkend, maar niet goed onthouden. De belangrijkste boodschappen worden nauwelijks herinnerd, zoals het feit dat criminelen zich voordoen als een bekende of betrouwbare organisatie, de slogan, en het advies om de afzender te controleren en bij twijfel weg te klikken. Bovendien roept de campagne een relatief hoge mate
van irritatie op. Dit wijst erop dat de doelgroep niet de tijd of aandacht neemt om de informatie in de campagne goed op te nemen.