Het PIT is in 2011 opgericht en bestaat uit ervaren hulpverleners uit verschillende organisaties. De aanpak van het PIT is gebaseerd op verschillende elementen:
1. Vroegsignalering
Het belangrijkste element van het PIT is het tijdig signaleren van gedragsproblemen. Hoe eerder kinderen met een verstoorde sociale ontwikkeling worden gesignaleerd, hoe kleiner de kans dat er al sprake is van ingeslepen gedragspatronen. De taak om kinderen met gedragsproblematiek op te sporen, ligt aan de ene kant bij basisscholen. Leerkrachten kunnen kinderen met probleemgedrag en waar geen passende hulp voor is, aanmelden bij het PIT.
Aan de andere kant komen kinderen bij het PIT in beeld via de Top600/400 aanpak van de gemeente Amsterdam. Van broertjes en zusjes van jongeren uit deze Top600/400, wordt ingeschat of er risicofactoren. Als dat zo is kan het PIT ingeschakeld worden.
2. Analyse
Wordt een kind uitgenodigd voor de PIT-aanpak, dan begint het tweede element: een uitgebreide analyse. Zijn de uitkomsten zorgelijk en is er sprake van externaliserend probleemgedrag, dan start een onderzoek naar de sociale leerbaarheid. Sociale leerbaarheid betekent dat de sterke en zwakke cognitieve vaardigheden van worden onderzocht. Zo worden de kindfactoren in beeld gebracht.
3. Maatwerk
Het derde element is ‘maatwerk’: naar aanleiding van de analyse volgt een op maat gemaakt plan van aanpak en worden 2 PIT-coaches gekoppeld aan het gezin. De PIT-coaches hebben in dit plan in principe een coachende/coördinerende rol. Als er geen passende hulp beschikbaar is, kunnen zij ook een uitvoerende rol hebben.
4. Lange adem, tijd
Een laatste element dat belangrijk is in de PIT-aanpak, is de lange adem van de betrokken professionals. Zowel bij het winnen van vertrouwen bij gezinnen als tijdens het hele traject. De PIT-coaches geven niet zomaar op; ze nemen de tijd om een relatie op te bouwen met het kind en het gezin. Het PIT is betrokken zo lang als nodig is en is niet gebonden aan tijdskaders.