Direct naar content
6 november 2023Jeugdcriminaliteit

De grote verleidingen waar jongeren voor staan

De temperatuur daalt en de bladeren aan de bomen veranderen van groen naar geel, oranje en rood. Ze vallen bij bosjes tegelijk van de takken. Mensen halen hun winterjassen uit de kast. Dat betekent ook dat de feestdagen er alweer aankomen. Dan denk ik onwillekeurig aan Black Friday. Een dag in november waarop online winkels grote kortingen aanbieden op hun producten. Een tijd waarin je stevig in je schoenen moet staan om verleidingen te weerstaan. Wat Black Friday te maken heeft met criminaliteit? Meer dan je denkt.

Column door Nicole Langeveld, adviseur jeugdcriminaliteit

In onze samenleving vinden we het steeds belangrijker om veel spullen te hebben. We zien constant reclames die zeggen dat we mooiere en duurdere spullen nodig hebben om gelukkig te zijn. Vooral voor jongeren kan dit erg verleidelijk zijn. Mijn zoontje van 11 heeft bijvoorbeeld al een verlanglijstje gemaakt met kleren die hij graag wil hebben voor Sinterklaas en zijn verjaardag in december. Hij wil merkkleding zoals Ralph Lauren, Lacoste, Stone Island en Stüssy. Hij wilde ook heel graag een ‘North Face Puffer 700’-jas hebben.

Statussymbool

Black Friday speelt slim in op deze verlangens door grote kortingen te geven op gewilde spullen zoals merkjassen. Maar zelfs met deze kortingen zijn designerjassen nog steeds heel duur. Deze kosten al snel tussen de €800 en €3.500. Veel jongeren willen ze graag hebben als statussymbool; om erbij te horen. Maar de meeste jongeren kunnen dat niet betalen. Voor sommigen kan het dan erg verleidelijk zijn om deze spullen op illegale manieren te krijgen. Soms gaan ze zover dat ze anderen hiervoor bedreigen en/ of beroven. Zo las ik laatst in een krantenartikel over een groep jongens die een man bedreigden, omdat ze zijn dure jas wilden hebben. Ook werden twee veertienjarige jongens aangehouden, omdat ze de kostbare merkjas van een leeftijdsgenoot wilden afpakken.

Invloed van familie en vrienden

In een samenleving beïnvloeden we samen de waarden en normen van jongeren. Met elkaar hebben we de taak om een omgeving te scheppen, waarin het nastreven van de nieuwste en duurste spullen niet als normaal wordt beschouwd. Vrienden en familie zijn enorm belangrijk voor jonge mensen. Zij hebben een hele grote invloed op de keuzes die zij maken. Het is dan ook essentieel dat we erkennen hoe groot deze invloed is én dat het belangrijk is dat zij hun kinderen leren dat de hoge verwachtingen die reclames scheppen en de verlangens die ze oproepen, onrealistisch zijn.

Gevolgen van keuzes laten inzien

Ja, er zijn altijd jongeren die proberen snel geld te verdienen en dat voorkom je niet. Maar we moeten wel proberen ze te laten inzien wat de gevolgen van hun keuzes zijn. Ook al zijn hun hersenen tot hun 25ste levensjaar nog niet volledig ontwikkeld. Het kan dus best lang duren voordat jongeren echt beseffen wat de gevolgen zijn van hun daden.

En natuurlijk, soms zullen jongeren toch verkeerde keuzes maken omdat ze zich wanhopig voelen, weinig kansen zien of beïnvloed worden door de verkeerde mensen. De verlokking om snel geld te verdienen en respect te krijgen van hun vrienden kan zo sterk zijn, dat het lijkt alsof er geen andere optie is dan de felbegeerde spullen op een illegale manier te bemachtigen.

Complexe wisselwerking

Black Friday is dus eigenlijk ook een scherpe herinnering aan de complexe wisselwerking tussen consumentisme, maatschappelijke druk en crimineel gedrag. Door een omgeving te creëren die waarden en verantwoorde keuzes belangrijker vindt dan materiële bezittingen, kunnen we met elkaar de aantrekkingskracht van criminele activiteiten wellicht verminderen.

Bij ons thuis zag dat er zo uit. Mijn zoontje van 11 kreeg één van zijn items op zijn verlanglijstje. Die kochten we via Vinted, een website waar je tweedehands spullen kunt kopen en verkopen. Ook praten we thuis over deze keuzes en wat de kinderen daarin belangrijk vinden. Dit is hoe wij het doen. Hoe doe jij dat of hoe kijk jij hiernaar?

Nicole Langeveld

Nieuwsgierig geworden wat het CCV voor jou als professional kan betekenen? Bel of mail me tijdens kantooruren.

Bekijk ook eens deze

Bekijk het overzicht

Neem contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan