Direct naar content

Leerlingbemiddeling is een uit Amerika afkomstige aanpak waarbij conflicten tussen leerlingen niet door een docent maar door de ruziemakers zelf wordt opgelost met behulp van getrainde en onafhankelijke leerlingen als bemiddelaar.

Bemiddelaars

De bemiddelaars stellen de ruziemakers niet alleen gerichte vragen over het conflict maar ook over de gedachten en gevoelens van de leerling. Uiteindelijk wordt er een oplossing gekozen waar iedereen achterstaat. Deze oplossing wordt vastgelegd en ondertekend.

De bemiddelaars bemoeien zich niet met de inhoud van een conflict. Ze zijn alleen verantwoordelijk voor het proces, de manier waarop met elkaar gesproken wordt. De aandacht bij de bemiddeling gaat vooral uit naar de onderlinge relatie van de ruziemakers.

Uitgangspunt

Conflicten die zich lenen voor leerlingbemiddeling liggen op het gebied van relaties, roddelen, vernieling, bekladding en vooroordelen (cultuurverschillen). Conflicten die zich niet lenen voor leerlingbemiddeling zijn feiten waarbij de wet is overtreden.

De spelregels van leerlingbemiddeling zijn:

  • vrijwilligheid;
  • elkaar laten uitspreken;
  • geen grof taalgebruik;
  • vertrouwelijkheid.

Doel

Leerlingbemiddeling vergroot de sociale veiligheid en bevordert de zelfredzaamheid en sociale vaardigheden van leerlingen. Ook versterkt deze aanpak de sociale cohesie op school.

Het doel van leerlingbemiddeling is o.a.:

  • het voorkomen van spanningen en escalaties;
  • het weghalen van mogelijke frustraties;
  • de leerlingen confronteren met elkaars pijn, angst en/of woede.

Dossier buurtbemiddeling op de website van het CCV

Naar publicatie

Neem contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan