Direct naar content

Understanding cybercriminal behaviour among young people

Volgens dit onderzoek pleegt de helft van de ICT-studenten wel eens een online delict. Hoe stimuleer je jongeren die online de wet overtreden, om hun ICT-vaardigheden positief in te zetten?

Het rapport Understanding cybercriminal behaviour among young people is gebaseerd op vragenlijstgegevens uit een grote steekproef van 892 jongeren tussen de 15 en 25 jaar, die ICT-gerelateerd onderwijs volgen in het vo, mbo en hbo.

Online delicten

Iets meer dan de helft van de ondervraagde jongeren met ICT-onderwijs had recent een online delict gepleegd. Veel voorkomende eenvoudige online delicten waren: hacking door het raden van wachtwoorden, het kopiëren/stelen van bestanden en online pesten of bangmakerij. Maar ook meer geavanceerde cyberdelicten kwamen regelmatig voor, zoals hacking via technische applicaties of exploits, online fraude en websites veranderen.

Samenhang positief en negatief gedrag

Uit het onderzoek bleek een verrassende samenhang tussen positief en negatief cybergedrag. Jongeren die online delicten plegen zetten hun ICT-vaardigheden ook in om anderen te helpen of maatschappelijke betrokken te zijn. Ze helpen bijvoorbeeld anderen met ICT-problemen of het ontwerpen van digitale media, melden digitale kwetsbaarheden of zijn actief op online platforms over ICT-onderwerpen. Deze jongeren vinden online dus zowel positieve als negatieve uitdagingen en het wel of niet overtreden van regels online is voor hen dus niet zo zwart-wit.

Het onderzoek keek ook naar andere factoren die van invloed zijn op het cybergedrag van de jongeren. Denk aan de rol van vrienden, individuele kenmerken zoals computerverslaving en sociale omgevingskenmerken.

Stimuleren

Volgens de onderzoekers kunnen scholen hun leerlingen stimuleren om hun ICT-vaardigheden op een positieve manier in te zetten. Bijvoorbeeld door les te geven over de grens tussen ‘goed’ en ‘slecht’ cybergedrag. Het is daarnaast zinvol om bij de preventie van cybercrime te focussen op risicogroepen zoals jongeren die ICT-onderwijs volgen.

Download het onderzoek op de website van NSCR

Naar publicatie

Neem contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan