Campagne ‘Grenzen’ moet taboe rond seksueel misbruik doorbreken
In de Week tegen Kindermishandeling is in Amsterdam de campagne ‘Grenzen’ gelanceerd van de stichting ‘Wij zijn M’. Met deze campagne wil de stichting het taboe rond seksueel misbruik proberen te doorbreken.
De campagne komt een week na het rapport van de Nationaal Rapporteur Seksueel Geweld, waarin staat dat zo’n 37% van de meisjes en 13% van de jongens tussen de 13 en 17 jaar oud te maken heeft gehad met seksueel geweld of seksuele intimidatie. “Dit zijn echt schrikbarende cijfers”, stelt Mandy Sleijpen, oprichter en eigenaar van de stichting ‘Wij zijn M’.
Sleijpen gaat met haar stichting langs scholen en spreekt met kinderen, ouders, docenten en hulpverleners. Ze richten zich daarbij op preventie. Wat kun je doen om seksueel misbruik te voorkomen? En waar – als je het hebt meegemaakt – kun je de juiste hulp vinden?
Geheimen delen
De campagne van ‘Wij zijn M’ richt zich op het signaleren van seksueel geweld of seksuele intimidatie, vooral ook gericht op de ouders. Sleijpen vertelt: “We hebben een brainstorm gehad met kinderen over aan wie ze hun geheim vertellen. Ze vertellen hun geheim aan knuffels. Dus kinderen moeten leren dat – ook – als een geheim niet fijn is, ze dat moeten bespreken met een ouder iemand. Daar spreken we ook de ouders op aan. En de jongeren spreken we aan met de vraag ‘waar voel je nu een grens in je lichaam?’. Want je kan heel goed een grens voelen in het lijf.”
Met de campagne hoopt Sleijpen dat de overheid ook gaat nadenken over verbetering van preventie op dit onderwerp. Sleijpen: ” Ik hoop eigenlijk dat mensen naar organisaties als ‘Wij zijn M’ gaan, en met ons gaan kijken hoe we het beter kunnen doen.”
Bron: NH Nieuws