Hoe een spelletje kan ontsporen
Via TikTok en andere social media verspreiden gevaarlijke challenges zich razendsnel. Hoe ga je daar als school mee om? De Algemene Onderwijsbond (AOb) publiceerde er een artikel over. “Geweld normaliseren is het grootste risico.”
Eind vorig jaar was Squid Game – de Koreaanse netflixserie met een Kijkwijzeradvies van 16 jaar – over een groep arme mensen die hun leven waagt met dodelijk kinderspellen, een hit op de Amsterdamse basisschool van Bjorn Pels, die meester is van groep 7 en 8. Op zijn school is toen een mail uitgegaan naar alle ouders om ze te laten weten dat dit gebeurt en de school dit niet goedkeurt.
Pels: “De spelletjes zijn niet zo onschuldig als ze lijken. Nou weet ik dat een aantal leerlingen thuis regelmatig een horrorfilm kijkt. Daarom heb ik ze uitgelegd dat er kinderen zijn die niet tegen enge beelden kunnen, omdat ze er nachtmerries van krijgen. En dat het voor sommige kinderen moeilijk in te schatten is wat nep is en wat echt. Geweld normaliseren is, denk ik, het grootste risico.”
Geen controle
“Kenmerkend van de online wereld is dat er geen opvoeder aanwezig is die meekijkt”, zegt Klaartje Schüngel, specialist mediawijsheid. “Alles komt voorbij. Ook beelden die niet aansluiten op de leeftijd of ontwikkelingsfase.” Het is volgens Schüngel belangrijk dat ouders het online gedrag begeleiden, met tijdslimieten en privacy-instellingen, maar ook door samen de online wereld te ontdekken. “Kijk samen wat leuk is en wat niet, zodat een kind eerder naar je toe durft te komen als het geschrokken is van iets engs of in de problemen is gekomen met een post of challenge.”
Bron: AOB.nl – ‘Hoe een spelletje kan ontsporen’