Gemeente Weert omarmt de Hulpkaart
De Hulpkaart helpt mensen in noodsituaties snel de juiste hulp te krijgen door persoonlijke informatie te delen. Samenwerking met zorginstellingen, maatschappelijke organisaties en andere gemeenten speelde hierbij een belangrijke rol, vertelt Merel Ghijsen van de gemeente Weert in dit interview. Ontdek hoe de Hulpkaart een verschil maakt in het leven van inwoners in kwetsbare positie.
door Anne-Marie van den Boomen
De gemeente Weert begon met de Hulpkaart vanuit een regionaal plan dat in 2018 werd opgesteld. Dit plan ging over de aanpak van mensen met onbegrepen gedrag. Merel Ghijsen, beleidsadviseur bij de gemeente, legt uit: “We hadden eerst de crisiskaart in ons plan opgenomen. Maar toen werd landelijk de Hulpkaart ontwikkeld en die was breder inzetbaar.”
Breed inzetbaar
De Hulpkaart is bedoeld voor iedereen die in een situatie kan komen waarin hij of zij niet goed kan aangeven wat er nodig is. Dit maakt de kaart geschikt voor verschillende doelgroepen, zoals mensen met dementie, (jongeren met) een licht verstandelijke beperking of psychische problemen.
Voor de invoering van de Hulpkaart werkten zeven gemeenten uit Midden-Limburg samen. Gemeente Weert nam het voortouw. Verschillende ketenpartners werden betrokken, waaronder zorgaanbieders, het maatschappelijk werk en organisaties voor mensen met ervaringsdeskundigheid. Ghijsen benadrukt het belang dat alle betrokkenen de meerwaarde van de Hulpkaart zagen: “Al die organisaties zagen ook wel dat het eigenlijk gewoon een hulpmiddel moest zijn, die hun medewerkers konden inzetten.”
Stapsgewijze invoering van de Hulpkaart
De implementatie van de Hulpkaart in de gemeente Weert verliep in verschillende stappen. Eerst werd er een coördinator aangesteld om dit in goede banen te leiden. Deze coördinator werkte samen met de ketenpartners. Ghijsen vertelt: “We hebben breed gekeken naar welke organisaties we moesten betrekken. Al die organisaties onderkenden de meerwaarde van de Hulpkaart en wilden meewerken zonder extra middelen te vragen.” Dit zorgde ervoor dat de Hulpkaart snel opgenomen kon worden in de dagelijkse praktijk van zorg en ondersteuning.
De lancering van de digitale Hulpkaart speelde ook een belangrijke rol. Voorheen had je als organisatie uitdrukvellen nodig waar de Hulpkaart op geprint kon worden. “We hebben wel echt zitten wachten op die digitale mogelijkheid”, zegt Ghijsen. Nu kun je de Hulpkaart online invullen en dan wordt deze naar je opgestuurd.
Samen de Hulpkaart onder de aandacht
De gemeente Weert bracht de Hulpkaart op verschillende manieren onder de aandacht. In april startte in samenwerking met zeven gemeenten een communicatiecampagne. Ghijsen: “Onze regionale krant besteedde hier aandacht aan en ook op social media.”
Naast de brede campagne werd er ook gericht gecommuniceerd met ketenpartners zoals zorgaanbieders en maatschappelijk werk. De gemeente zorgde ervoor dat deze organisaties op de hoogte waren van de Hulpkaart en wisten hoe ze deze konden aanbieden aan hun cliënten. Hierdoor werd de kaart een vast onderdeel van de hulpverlening. Dat leidde tot meer aanvragen van de Hulpkaart. “Eind juni kregen we bericht van de landelijke organisatie dat er een duidelijke toename was in het aantal aanvragen uit Midden-Limburg”, vertelt Ghijsen enthousiast.
Hulpkaart geeft vertrouwen en veiligheid
De effecten van de Hulpkaart binnen de gemeente Weert zijn positief. Hoewel de gemeente zelf geen directe terugkoppeling krijgt van de gebruikers, merkt Ghijsen dat de kaart veel vrijheid en zelfredzaamheid teruggeeft aan mensen. “Het helpt mensen om meer naar buiten te durven treden en doorbreekt soms ook het risico op isolement en eenzaamheid.” Ook mantelzorgers en familieleden voelen zich gerustgesteld, omdat ze weten dat hun naasten met de Hulpkaart op zak in onverwachte situaties beter kunnen worden geholpen.
Ervaringsverhalen en filmpjes die door de landelijke organisatie zijn gemaakt, laten zien dat de Hulpkaart een waardevol hulpmiddel is voor veel mensen. Ghijsen benadrukt dat de kaart niet alleen helpt in crisissituaties, maar ook in het dagelijkse leven: “Mensen voelen zich veiliger en gesteund, omdat ze weten dat omstanders snel kunnen zien wat ze nodig hebben.” Hierdoor is de Hulpkaart meer dan alleen een praktisch hulpmiddel. Het draagt ook bij aan een gevoel van vertrouwen en veiligheid in de samenleving.
De toekomst van de Hulpkaart
De gemeente Weert ziet de toekomst van de Hulpkaart positief en blijft zich inzetten om deze onder de aandacht te houden. Volgens Ghijsen is blijvende aandacht essentieel: “De kunst is om die aandacht vast te houden, ook bij de partners die je nodig hebt.” Ze verwacht dat de digitale ontwikkelingen, zoals het gebruik van een QR-code, de kaart nog toegankelijker maken. De gemeente wil de Hulpkaart ook blijven integreren in andere projecten en beleidsplannen, zodat deze steeds weer terugkomt in de zorgpraktijk.