Jongeren onderschatten risico op identiteitsfraude en gegevensverlies
Nederlandse jongeren en jongvolwassenen worden bovengemiddeld vaak slachtoffer van phishing. Ze trappen vaker in phishingmails en lopen ook vaker financiële schade op. Tegelijkertijd onderschatten jongeren de kans dat zij slachtoffer worden van bijvoorbeeld identiteitsfraude en gegevensverlies door een datalek.
Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Mimecast. Aan het onderzoek werkten 1.000 Nederlanders mee, gelijkmatig verdeeld over 4 leeftijdsgroepen (18-24, 25-34, 35-44 en 45-55). De 2 jongste leeftijdsgroepen worden relatief vaak slachtoffer van phishing. In een jaar stond 26% van de 18- tot 24-jarigen en 31% van de 25- tot 34-jarigen persoonsgegevens af aan cybercriminelen. Ongeveer 20% van hen raakte geld kwijt door phishing.
Jongeren klikken vaker
Jongeren en jongvolwassenen ontvangen ongeveer evenveel phishingmails als de andere leeftijdsgroepen. Toch openen ze vaker phishingmails en klikken ze ook vaker op malafide links. Bijna een derde van de 18- tot 24-jarigen komt minstens 1 keer per maand via een phishingmail op een nepsite terecht. Dit geldt voor slechts 22% van de 35- tot 44-jarigen en 11% van de 44- tot 55-jarigen. De jongste leeftijdsgroepen belanden ook vaker via social media en zoekmachines op een nepsite.
Jongeren onderschatten de risico’s
Driekwart van de Nederlanders denkt dat iedereen slachtoffer kan worden van cybercriminaliteit. Slechts 68% van de 18- tot 24-jarigen is het daarmee eens. Daarnaast verwacht meer dan de helft van de jongeren (56%) niet dat hun identiteit in de komende 12 maanden gestolen wordt. Dit is een beduidend hoger percentage dan het gemiddelde (45%). Jongeren achten het ook minder waarschijnlijk dat hun e-mail of sociale media gehackt worden of dat hun gevoelige data op straat belanden door een datalek bij hun favoriete bedrijven.
Jongeren lijken ook minder bekend met de gevolgen van een phishingaanval dan de overige leeftijdsgroepen. Slechts 66% van de 18- tot 24-jarigen zegt de risico’s rondom phishing en spoofing te begrijpen. 25- tot 34-jarigen scoren met 78% een stuk beter op dit punt, net als 35- tot 44-jarigen (75%) en 45- tot 55-jarigen (79%).
Bewustwording risico’s
Omdat jongeren voortdurend online zijn en hun contacten vaak via sociale media gaan, heeft het Centrum voor Criminaliteitspreventie (het CCV) veel preventieve activiteiten voor jongeren ontwikkeld. Doel is om jongeren bewust te maken van de risico’s die ze lopen en te laten zien wat gewenst/ongewenst gedrag is.
Een greep uit het CCV-aanbod
- Het CCV heeft samen met Scholieren.com filmpjes gemaakt over Geldezels, Hulpvraagfraude, ID-fraude, Kamerverhuurfraude, Nepwebwinkels en Ticketfraude.
- Het CCV heeft het spel Cyber24 ontwikkeld. Dit is een spel met onder andere een module over ID-fraude en online oplichting.
- Met Stichting Halt heeft het CCV lespakketten ontwikkeld over online veiligheid. Dit pakket is voor leerlingen van het voortgezet onderwijs en hun ouders. Aan bod komen onder andere phishing, hacken, geldezels en identiteitsfraude. Lees in deze pdf meer informatie over de online les ‘Online fraude en cybercriminaliteit’.