Ook andere Nederlandse gemeenten experimenten hiermee, maar worstelen met de juridische haalbaarheid ervan. De Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma probeerde het vorig jaar met een online gebiedsverbod en burgemeester Femke Halsema van Amsterdam stelt een proef in om geweld via drillraps te voorkomen.
Wetgeving ongeschikt
Afgelopen donderdag verscheen het rapport Juridische grenzen en kansen bij openbare-ordehandhaving van de onderzoeksgroep Cybersafety aan de Thorbecke Academie/NHL Stenden Hogeschool met de conclusie: de huidige wetgeving is ongeschikt om online ordeverstoringen te voorkomen.
Juridische mogelijkheden
Het Districtelijk Veiligheidsoverleg IJsselland gaf opdracht voor dit onderzoek. Voorzitter Peter Snijders: “Als we zien dat er online wordt opgeroepen tot rellen of het verstoren van de openbare orde, welke juridische mogelijkheden hebben we dan om in te grijpen? Dat was de kernvraag.”
Volgens de projectleider van het onderzoek Willem Bantema zijn de huidige regels zoals de APV ongeschikt om online ordeverstoringen te tackelen, maar kan dit wel opgelost worden. “In België doen ze dat lokaal bijvoorbeeld door in het Algemeen Politiereglement heel simpel toe te voegen dat bepaalde regels ook online gelden.”
Samenwerking is essentieel
Online-opruiing gaat volgens Bantema niet meer weg en zal steeds in nieuwe gedaanten terugkomen. “Daar moet een antwoord op komen. Op basis van ons onderzoek ligt het meer voor de hand om vanuit Den Haag wetgeving te ontwikkelen om gemeenten verder te ondersteunen. Bijvoorbeeld door expliciete bevoegdheden toe te kennen aan burgemeesters. Daarnaast kunnen de mogelijkheden in het strafrecht en privaatrecht benut worden. Samenwerking is essentieel in de aanpak.”
Bronnen: omroepwest.nl en nhlstenden.com
Het modelconvenant jeugdgroepaanpak regelt de mogelijkheden voor samenwerking en gegevensuitwisseling in de aanpak van een problematische jeugdgroep.